FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN08/04/2012

CSN - återkrav av pengar som använts till en handpenning.

Hej! Jag skulle vilja ha hjälp med en mycket enkel fråga. Det är så att jag fått hemskickad kontrolluppgift för inkomståret 2010. CSN anser att jag har tjänat för mycket pengar som jag inte meddelat dem om. Under 2010 sålde jag värdepapper som jag 4 dagar senare la på en handpenning i samband med ett bostadsköp jag var tvungen att göra för att på så sätt kunna bo kvar på min studieort där köerna för studentbostäder är flera år långa. Då jag väljer att skaffa mig ett hem så skall jag alltså betala tillbaka allt studiebidrag som jag levde av efter det att jag flyttade in? Om detta är fallet förstår jag inte logiken! Vill någon vara snäll och bekräfta hur detta egentligen ligger till! Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Jag lider verkligen med dig eftersom jag har varit med om samma sak men CSN har rätt. CSN bryr sig inte om vad du har gjort med pengarna du fick från försäljningen av dina värdepapper. CSN använder sig av Skatteverkets uppgifter och om du enligt dessa har deklarerat en inkomst som överstiger CSN:s så kallade fribelopp kommer CSN skicka återkrav till dig oavsett vad pengarna använts till. Det som framgår av din deklaration är det som avgör. Detta ingick inte i din fråga men jag känner mig mer eller mindre tvungen att påpeka det följande. När du senare säljer lägenheten och deklarerar för vinsten kommer du, förutsatt att försäljningen skedde under en termin då du får studiemedel samt att likviden var tillräckligt stor, riskera att få återkrav från CSN. Om du däremot begär uppskov med vinstbeskattningen hos Skatteverket och inom uppskovstiden köper en dyrare ersättningsbostad bör CSN inte märka något. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare