Olaga hot att be någon "hålla käften"?

Hej! Nu ät det så att en kille har "mobbat" min kompis under ett par år och nyligen så hörde jag hur han svor åt min kompis och jag sa åt honom "att hålla käften idiot" sedan har denna kille gått och sagt till sin pappa att jag hotat honom till livet, Och pappan kom i sin tur och sa åt mig att han tänker anmäla mig för olaga hot. de enda vittnena var jag, min kompis ochkillen, pappan var inte där. Min fråga är, Kan han verkligen snmäla mig sådär och påstå vad som helt?!

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 4 kap. 5 § brottsbalken (BrB) döms för olaga hot den, som lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom. Att uttala "håll käften, idiot" till någon utgör inte brott enligt 4 kap. 5 § BrB. Du riskerar därför knappast åtal för olaga hot, eller något annat brott, på grund av detta uttalande. Att hota någon till livet, som personen ifråga uppgett till sin far att du gjort, utgör dock olaga hot. Om en åklagare väcker åtal mot dig är det upp till denne att bevisa att du faktiskt uttalat hotelserna mot personen ifråga. Åklagaren torde, i denna situation, ha svårt att övertyga rätten om att du uttalat ett dödshot och inte bett målsäganden "hålla käften". Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare