FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/04/2012

Underhållsskyldighet

hej..om man har noll i inkomst måste man ändå betala underhåll för ett barn på 11 år?mvh

Lawline svarar

Enligt Föräldrarbalken 7 kapitlet 1 § 1 stycket är föräldrar skyldiga att ansvara för barnets underhåll. Vid beräkning av bidragets storlek ska man dels ta hänsyn till barnets behov och dels till föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Enligt Föräldrarbalken 7 kapitlet 1 § 2 stycket är huvudregeln att föräldrarna ska ansvara för barnets underhåll upp till dess barnet fyllt 18 år. För att korrekt kunna räkna ut din betalningsskyldighet behövs mer uppgifter än de du angivit (till exempel om du får någon form av bidrag, om du bor stadigvarande med barnet med mera). Istället för att du ska behöva återkomma till oss på Lawline hänvisar jag dig till Försäkringskassans hemsida där du kan räkna ut din betalningsskyldighet (hemsidan kan även ge bra svar på fler frågor rörande underhållsbidrag): http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare