Hemfridsbrott och olaga intrång

Om någon vägrar lämna, efter tillsägelse, utrymmen till ett hotell, tex korridorer, lobby, rest, räknas det då som olaga intrång? Hotellrum, om någon bor där räknas det som hemfridsbrott, men om ingen bor i rummet och någon olovligt tagit sig in där, är det då återigen olaga intrång? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Om någon olovligen kvarstannar i hotell, korridor, lobby eller i en restaurang är det ett olaga intrång enligt 4:6 2 st BrB. Ett hotellrum som någon bor i är att anse som en tillfällig bostad. Om någon olovligen intränger sig i ett bebott hotellrum är det därför att anse som hemfridsbrott enligt 4:6 s st. Hemfridsbrott kan föreligga också om ingen bor i hotellrummet just vid den tidpunkt då det olovliga inträngandet äger rum. Då krävs att hotellrummet, trots att det står tomt, inte är övergivet utan kan sägas utgöra någons bostad. Jag har dock svårt att föreställa mig hur en sådan situation skulle kunna se ut. De allra flesta fall då någon intränger sig i ett hotellrum där ingen bor rör sig alltså om olaga intrång enligt 4:5 2 st BrB. Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare