Kräva betalning

Hejsan! Min hund har blivit attackerad av en annan hund och detta är polisanmält,men nedlagt.Polisen har varit hos denna kvinna och hon sa att hon skulle betala kosnaderna som blev 4800 kr nu vägrar hon att betala.Vad kan jag göra för att få pengarna tillbaks som hon vägrar att betala? Tacksam för svar snarast

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag utgår från att det finns en fordran riktad mot kvinnan. Om kvinnan (gäldenären) inte vill betala skulden frivilligt kan du vända dig till kronofogdemyndigheten. Kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig att få betalt genom ett betalningsföreläggande. Du kan ansöka på kronofogdemyndighetens hemsida om att få ett betalningsföreläggande via den här länken: http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html När du har skickat in din ansökan, skickar kronofogdemyndigheten i sin tur ett betalningsföreläggande till gäldenären (kvinnan) som får chans att antingen betala skulden till dig eller bestrida den. Om gäldenären inte bestrider utfärdar kronofogdemyndigheten ett beslut om betalning. I din ansökan om betalningsföreläggande ska du ange att du vill ha kronofogdemyndighetens hjälp att driva in skulden. Det sker genom en undersökning av din motparts tillgångar och eventuell utmätning av dessa. Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare