Föreskrift om enskild egendom vid penninggåva

Hej! Jag kommer få en stor summa pengar av min mamma som jag tänker använda som kontantinsats för att köpa en bostad. Jag är gift sedan några år tillbaka och bostaden kommer jag att köpa med min man. Men min mamma vill att det ska stå klart och tydligt i ett gåvobrev att de här pengar är 'mina' i fall något skulle hända i framtiden och jag och min skiljer oss. Inget äktenskapsförord finns. Måste man registrera brevet någonstans? Måste brevet finnas innan jag får pengarna? Tack!

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 7 kap. 2 § 1 st. 2 äktenskapsbalken (ÄktB) är enskild egendom sådan egendom som en make fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda. Vid en eventuell bodelning är det enbart makars giftorättsgods som ingår, 10 kap. 1 § ÄktB. Penninggåvan från din mor kommer att anses som din enskilda egendom, om detta föreskrivs i gåvohandlingen. Någon ytterligare åtgärd för att göra gåvan till enskild krävs inte. Vad gäller din fråga, om gåvobrevet måste finnas innan du kan emotta pengarna, så kan endast sägas, att detta inte är något krav för att en giltig gåva ska anses föreligga. Det är dock viktigt att i bevishänseende producera ett gåvobrev, där det framgår att penninggåvan utgör din enskilda egendom. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare