Upphör låneavtal mellan sambor att gälla om äktenskap dem emellan ingås?

Hej jag och min Sambo ska gifta oss. Min sambo har lånat 150 000 kr av mig (skriftligt avtal finns) för att finaciera sin del till kontantinsatsen till vår gemensamma lägenhet som vi äger hälften vardera. När vi gifter oss, upplöses då detta lån och avtal? Är det något annat som måste regleras för att detta lån ska kunna finnas kvar? Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 1 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB) råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder. Låneavtalet mellan dig (borgenär i detta sammanhang) och din sambo (som följaktligen är gäldenär) kommer ingalunda att upplösas i och med att ni ingår äktenskap med varandra, utan avtalet kommer att gälla som vanligt. Din sambo kommer således fortfarande efter ingånget äktenskap vara skyldig dig de pengarna denne lånat av dig och du kommer fortfarande att ha en fordran motsvarande det som återstår av skulden. Ni behöver alltså inte reglera något över huvud taget för att det redan befintliga lånet "ska kunna finnas kvar". Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare