FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/03/2012

Frågor om gåvoskatt

Hej! Min dotter ska köpa ett radhus tillsammans med sin pojkvän. Jag har möjlighet att hjälpa henne med en stor del av insatsen. Vad är fördelaktigast för henne skattemässigt, att hon får pengarna som gåva eller att vi upprättar en skuldförbindelse med låg ränta? Hur upprättas en sådan, i så fall, och hur lågt kan räntan sättas? Ska man ange på hur lång tid skulden ska återbetalas? Hon har efter avslutade studier ännu ingen fast anställning. mvh

Lawline svarar

Hej! Eftersom gåvoskatten har avskaffats i Sverige kommer det inte föreligga någon skattemässig skillnad mellan de båda alternativen. Din dotter kommer att beskattas den dag då hon säljer radhuset för den eventuella vinst som har uppkommit under innehavstiden. Sådan beskattning hade förelegat även om hon hade betalat hela insatsen själv. Däremot råder jag dig att fundera över om du vill att pengarna ska vara hennes enskilda egendom, så att de inte kommer att vara en del av en eventuell framtida bodelning, eller inte. Om du vill skapa en låneavtal råder jag dig att ta kontakt med en bank eller en advokat för att få allting rätt. Kom ihåg att i annat fall har du gett bort pengarna och har ingen möjlighet att kräva tillbaka dessa. Det finns inga krav på hur hög räntan ska vara, utan detta kan ni komma överens om själva. Det är tillrådligt att avtala om under hur lång tid skulden ska återbetalas, eftersom det alltid är enklast för alla parter om man är tydlig. I annat fall kan ni exempelvis avtala att hela skulden ska återbetalas på angivelse eller senast ett visst datum. Lämpligen upprättas låneavtalet skriftligen. I dokumentet bör skuldens belopp ifyllas och under vilka former lånet ska återbetalas. Vänliga hälsningar,
Isabel RingsbyRådgivare