Är muntliga avtal bindande?

Jag svarade på en annons på blocket om att få köpa en bil. I annonsen stod det 15 000. Jag träffade killen och tittade på bilen men jag tyckte inte den va värd 15000 så jag sa att jag kunde köpa den för 12000. Han gick då med på det. Jag hade inga pengar med mig just då men jag skulle betala den dan efter. När jag då ringer upp honom dan efter så säger han att han sålt den till en annan för 15000. Vi hade ju kommit överens om att jag skulle få köpa den för 12000. Kan jag få rätt på något sätt?

Lawline svarar

Hej! Om man kommer överens om att köpa exempelvis en bil är det fråga om ett avtal. Eftersom ni verkar ha bestämt att du ska köpa bilen och dessutom har kommit överens om ett pris är förutsättningarna för att ingå avtal uppfyllda. I svensk rätt föreligger inget allmänt krav på att avtal ska vara skriftliga för att vara gällande och allmänt gäller att avtal är bindande, se 1 § Avtalslagen. Så länge inte säljaren har förbehållt sig rätten att sälja bilen till någon annan person har ni ingått ett avtal och att sälja bilen till någon annan innebär i det fallet ett avtalsbrott. När ett avtalsbrott har begåtts har motparten i regel rätt att göra olika felpåföljder gällande. I det här fallet är det kanske framförallt en rätt att kräva skadestånd för den skada som du drabbas av i samband med avtalsbrottet. Exempelvis kan skadestånd lämnas för att motparten blir tvungen att betala mer för en liknande vara. Dock vill jag påpeka att det kan vara svårt att bevisa att ett avtal verkligen har ingåtts om ord står mot ord. Det skulle även vara upp till dig att bevisa att ett avtal verkligen har ingåtts och vilka skador som du faktiskt har drabbats av. Vänliga hälsningar,
Isabel RingsbyRådgivare