FrågaÖVRIGTÖvrigt31/03/2012

Parkeringsförbud i korsning

Hej. Fick en parkeringsanmärkning med motiveringen att mitt fordon var uppställt i en vägkorsning (trevägskorsning). Skyltningen säger dock att parkering längst vägen, där jag stod parkerad, är ok. Gäller skyltningen eller regeln om parkeringsförbud i korsning?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Enligt 3 kap 53 § 2 p. Trafikförordningen är det aldrig tillåtet att parkera närmare än 10 meter från en korsning. Detta gäller även om det i övrigt är tillåtet att parkera utmed vägen. Länk till Trafikförordningen: https://lagen.nu/1998:1276 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare