FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/10/2006

Kan man ta reda på en annan persons skulder?

Jag misstänker att min sambo inte är ärlig när det gäller hans ekonomiska situation. Går det att ta reda på vilka skulder han har hos kronofogden? Jag vill inte gå vidare i relationen utan att veta och jag får inga ärliga svar av honom.

Lawline svarar

Hej, Du kan ta reda på din sambos skulder hos kronofogden, men om myndigheten bedömer att uppgifterna är känsliga måste de först göra en sekretessprövning innan de kan lämna ut uppgifterna till dig. Din sambo kommer inte att få reda på att du har begärt uppgifterna om honom. Du använder dig av hans personnummer när du vill ha informationen. Lycka till,
Anna BergmanRådgivare