ARV

Bästa Handläggare! Komprimerat är som följer: Jag är 53 år och det enda barnet någonsin efter min mor som aved i dec. 2011. Mina föräldrar flydde från Ungern och vi kom hit 1960. De SKILJDE sig för flera år sedan när hon hamnade på ett speciellt boende.Hon var ENDAST en svensk medborgare. Hon har KANSKE (då jag inte kan få min dementa far att finna hennes adress etc)en syster i livet i USA (sedan ca 50 år). Vad gäller? MÅSTE jag forsätta att satsa dygn på att med hjälp av tidningar i USA, telefonkataloger (som inte ger något) och deras ambassad finna henne? Finns de kraven från den svenska lagstiftningen? OM, i vilken omfattning förväntas jag att försöka att finna henne? Stort tack på förhand! Vänligen Uppgiven

Lawline svarar

Hej, Låt mig först och främst beklaga sorgen efter din mor. Som huvudregel är det en avlidens bröstarvingar (det vill säga barn) som ärver, Ärvdabalken 2:1. Skulle något av barnen ha avlidit är det dennes barn som skall ärva. Först om den avlidne inte har några barn eller barnbarn (och så vidare i nedåtstående led) blir det aktuellt med andra arvsregler. Då ska nämligen den avlidnes föräldrar (om dessa är i livet) ärva, Ärvdabalken 2:2. Av samma paragraf framgår också att om den avlidnes föräldrar också är avlidna så skall den avlidnes syskon ärva. Det är alltså först om den avlidne varken har avkomma eller föräldrar i livet som ett syskon ärver. Eftersom det i det här fallet är din mor som avlidit så ärver du hela kvarlåtenskapen så länge det inte finns ett testamente som säger annat. Det finns inte något lagkrav på att du söker upp din mors syster. Det är helt upp till dig om du vill göra det. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig om du har ytterligare frågor. Du kan själv läsa Ärvdabalken här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen
Hampus SabelRådgivare