Formkrav kring skuldebrev

Hej! Min bror har lånat 275000 av vår far. Nu ska min far skriva ett lånebrev på detta. Det ska vara 2% årlig ränta och amorteringar efter förmåga. Vad är viktigt att ha med i ett sådant egetförfattat brev för att det ska bli juridiskt gällande? Tack!

Lawline svarar

Hej! Avtalet är bindande i den stund det ingås. Det skrivna brevet fungerar som bevissäkring. Generellt kan man säga att ju mer som finns på papper, desto bättre är det. Utifrån informationen i frågan har jag skrivit ihop detta: Anders Andersson har den 19 mars 2012 lånat 275000 av Sven Svensson att amortera till denne efter förmåga. Därtill förpliktas Anders Andersson att betala årlig ränta om 2 % till dess skulden är reglerad. Datum, ort, underskrifter. Några ytterligare saker borde ni reglera: Vilket datum skall räntan betalas? Om inget anges finns lagstiftning att falla tillbaka på. Då förfaller räntan årligen samma datum som skuldebrevet utfärdades (1 kap. 5 § skuldebrevslagen). Vad händer om räntan inte betalas i tid? Även här finns lagstiftning att falla tillbaka på, dröjsmålsränta, påminnelseavgift etc. Vad innebär ”efter förmåga”? Är det helt upp till gäldenären att avgöra om han har ”förmåga”? Tänk också på att ställa ut skuldebrevet på din far personligen. (”Sven Svensson förpliktas att betala till Anders Andersson”) Så att det blir fråga om ett enkelt skuldebrev. Jag tror inte att ni är ute efter att upprätta ett löpande skuldebrev i det här fallet. Ett ytterliggare tips är att leta lite på nätet efter mallar av skuldebrev. Finns en del hemsidor som sysslar just med sånt. Lycka till! Hälsningar,
Henrik VingeRådgivare