Möjligheter att tillse att efterlevande make inte erhåller ärvd egendom

Min dotter ärver mig (pengar). 1. Vem ärver den delen när hon dör om ngt finns kvar? 2. Går det räkna ut hur mkt som finns kvar? Hon är gift. Har ett barn med nya mannen, och två barn sedan innan. Jag vill att mitt pengaarv till henne går till alla tre barnbarnen, och inte till svärsonen. Hur skriver jag/vi.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Inledningsvis kan två saker anmärkas. Ärvd egendom innehas som huvudregel med full äganderätt (se dock angående makes arvsrätt nedan). Att en arvtagare innehar ärvd egendom med full äganderätt innebär att denne är fri att göra vad denne önskar med egendomen. För det andra behandlas kvarlåtenskapen efter en avliden som en förmögenhetsmassa, vilket medför stora svårigheter att avgöra t.ex. huruvida ett visst penningbelopp tillkommit arvlåtaren genom arv eller på annat sätt. Detta faktum leder till att det inte är möjligt att beräkna hur mycket av det arv som tillfallit din dotter genom arv från dig som finns kvar vid hennes död. Eftersom din dotter är gift gäller som huvudregel att maken ärver framför parets gemensamma barn. Detta följer av 3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken (ÄB). Särkullbarn har rätt att få ut sin laglott direkt, men har en möjlighet att avstå från denna i avvaktan på den efterlevande makens död. Laglotten uppgår till halva arvslotten, se 7 kap. 1 § ÄB. Arvslottens, och därmed laglottens, storlek är beroende dels på hur många arvingar den avlidne efterlämnar samt dels hur stor kvarlåtenskap densamma efterlämnar. Det sagda innebär alltså att den kvarlåtenskap din dotter efterlämnar vid hennes död kommer, med undantag för laglotten för särkullbarnet, att tillfalla den efterlevande maken. De gemensamma barnen kommer sedan att ha en rätt till efterarv vid den efterlevande makens, dvs. faderns, död. Den efterlevande maken kommer att inneha den andel av förmögenheten som ärvts från den först avlidna maken med fri förfoganderätt. Detta innebär kort att maken genom livrättshandlingar, men inte genom testamente, fritt kan förfoga över den efter den först avlidna maken ärvda egendomen. Det är svårt att tillse att ”dina” pengar inte tillfaller maken vid en bortgång av din dotter. Att föreskriva att summan ska vara dotterns enskilda egendom får endast betydelse vid bodelningen. Den andel som den avlidna maken erhåller vid bodelningen utgör den makens kvarlåtenskap, vilken alltså kommer att tillfalla den efterlevande maken (med undantag för arvslotten för särkullbarn) i vilket fall. För att din vilja ska bli till fullo tillgodosedd råder jag dig att under närvaro av en praktiskt verksam jurist överlägga frågan med din dotter. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare