Rättegångskostnader

Mål kan ju handläggas som ordinära tvistemål (T-mål) eller som förenklade tvistemål (FT-mål, "småmål"). I NJA 2010 s. 336 anser revisionssekreteraren (p. 7) att rättegångskostnader ska betalas för tre instanser (målet var i HD först i frågan om prövningstillstånd), medan HD bara tillerkände ersättning för handläggningen i HD (p. 9). Mina frågor: 1) Vilka regler gäller för rättegångskostnader i mål som gäller huruvida ett mål ska handläggas som ett T-mål eller ett FT-mål? 2) Hur vet man överhuvudtaget i vilken instans man ska yrka ersättning för rättegångskostnader - dvs. om de ska yrkas i tingsrätten när frågan om handläggningsform är helt avgjord och själva saken prövas, eller om de ska yrkas i hovrätten eller HD där frågan om handläggningsform prövas (vilket synes vara fallet enligt NJA 2010 s 336)?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. När det gäller din första fråga om rättegångskostnader stadgar rättegångsbalken (RB) 18 kap. 8 a § att ”småmål” ska handläggas på ett annat sätt än vad som gäller för ordinära mål enligt 18 kap. 8 § RB. Enligt 18 kap. 8 a § RB kan exempelvis ersättning ges för rättslig rådgivning under en timme. Det stadgas inte för de ordinära tvistemålen där det även finns ett skälighetsrekvisit som ska vara uppfyllt. Angående din andra fråga om i vilken instans man ska yrka ersättning för rättegångskostnader kan frågan besvaras med hjälp av 18 kap. 14 § RB. Där stadgas det i första meningen att en part som yrkar ersättning för rättegångskostnader ska framställa det innan handläggningen avslutas. Om han inte gör det förlorar han rätten att yrka ersättning som har uppkommit vid samma rätt. Det stadgas vidare att beslut i kostnadsfrågan meddelas när rätten avgör målet, således genom dom eller slutligt beslut. Därmed ska frågan om rättegångskostnader prövas i den pågående rättegången och inte efter målets avgörande. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare