Återkallelse av anbud

En bekant till mig är intresserad av att köpa mina golfklubbor. Jag skickade idag ett brev där jag skrev att hon fick köpa dem för 1000 kr om hon hör av sig inom en vecka. På lunchen idag blev jag av en arbetskollega erbjuden 1500 kr för dem. Kan jag ta tillbaka anbudet jag skickat till min bekant?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. I svensk rätt gäller den s.k. löftesprincipen, vilken innebär att ett anbud är bindande för anbudsgivaren enligt i avtalslagen närmare angivna former, 1 § 1 st. avtalslagen (AvtL). AvtL är dispositiv och gäller såvida inget annat överenskommits parterna emellan, 1 § 2 st. AvtL. Brevet som du skickade till din bekanta är att anse som ett anbud, såvida inte denne dessförinnan avgett ett anbud om att få köpa dina golfklubbor för 1 000 kr. Då är ditt brev att se som ett svar på anbudet och således en accept. Detta verkar inte vara fallet. 7 § AvtL stadgar en möjlighet att under vissa former återkalla ett anbud. För att en återkallelse av ett anbud ska vara gällande gentemot anbudstagaren krävs att återkallelsen kommer anbudstagaren tillhanda innan denne tar del av anbudet eller samtidigt därmed. Hinner du inte återkalla anbudet i enlighet med AvtL:s krav är du bunden av ditt anbud och kan inte återkalla detta. Ditt anbud är bindande fram till dess att acceptfristen löpt ut, anbudstagaren avslår anbudet eller avlämnar en s.k. oren accept. Vad gäller acceptfristen räknas denna från den dag då brevet är dagtecknat, 2 § 2 st. AvtL. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare