Prövning av kontrollavgift

Jag fick en kontrollavgift på bilen för att jag parkerat framför min svärmors hyrda garage. Vid infarten till garaget finns ingen skylt som säger att jag inte får parkera där, det gör det vid andra infarter till området. Men de går inte att ta om man ska till garaget. Om jag vill få saken prövad, ska jag då stämma fastighetsägaren, Bevakingstjänst som lappade bilen eller Hojab som sköter avgiftshateringen och till vilka man skulle överklaga? (De avfärdar allt och lyssnar inte på argument).

Lawline svarar

Hej, Utgångspunkten när det gäller kontrollavgifter är att parkeringsförbud ska framgå av trafikskylt på ett tydligt sätt. Om så inte varit fallet kan du bestrida kontrollavgiften. Bestridandet, innehållande din inställning samt skälen för bestridandet, ska göras till parkeringsbolaget men kan även ställas direkt till fastighetsägaren som är part. Om du inte betalat kontrollavgiften behöver du alltså inte stämma någon. Efter att du bestritt kontrollavgiften är det fastighetsägaren eller parkeringsbolaget som måste stämma dig för att få en prövning i tingsrätten. Härefter kan du, om du förlorar i tingsrätten, överklaga tingsrättens dom till hovrätten. Har du betalat parkeringsanmärkningen är det du som måste väcka talan (stämma) för att få tillbaka dina pengar om inte motparten själv medger återbetalning. Mvh
Rådgivare