Innebörd av skylt "E19 Parkering"

Hej. Jag har fått en p-bot på Gustavsbergsvägen i Nässjö och detta för att de påstår att det är 24 timmars parkering, men det finns inga skyltar där detta står utan det ska man tydligen bara veta. De skyltar som sitter där visar P och sen en blå skylt med en bil på och sen en pil för att visa var detta gäller. Jag har överklagat till polisen och de har nekat så nu funderar jag på att gå vidare till tingsrätten, tycker ni att det finns en anledning till att göra detta?

Lawline svarar

Hej! Beroende på vem som är huvudman för vägen så gäller olika regler. Om t.ex. kommunen är huvudman för vägen så gäller enligt 3 kap 49 a § trafikförordningen (1998:1276) att parkering är tillåten i högst 24 timmar. Om P-märket används av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering så gäller att parkering är tillåten i högst 24 timmar om inte annat följer av en tilläggstavla. Alltså ska man utgå ifrån att 24 timmar parkering är den längsta tid man får parkera vid en P-skylt om inte något annat framgår av en annan skylt. Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare