Villkor för ersättning vid försenat telefonabonnemang

Hej!

Jag har nyligen flyttat mitt telefonabbonemang från mitt gamla till ett nytt, välkänt telebolag. Jag har betalat räkningen för detta i förskott, men de har fem dagar efter utlovat datum ännu inte kopplat in telefonen. Jag har skickat brev efter brev till dem, och de ignorerar bara ärendet. Vad ska jag göra? Är inte detta att betrakta som nåt slags kontraktsbrott?

Lawline svarar

Hej.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation 5 kap. 15 § (se http://lagen.nu/2003:389) så är leverantören av tjänsten skyldig att i avtalet reglera villkoren för ersättning om tjänsten inte levereras enligt avtalet. Du hittar därför med stor sannolikhet svaret på din fråga i det avtal som du har ingått med din teleleverantör.

Exempelvis så har Telia i sina allmäna villkor för fast telefoni en rätt till avdrag för tre månaders fast avgift (om ingenting annat avtalats) om tjänsten inte levererats i tid och detta beror på Telia (se Telias hemsida under Allmänna villkor för fast telefoni).

Mitt råd är att du tittar på ditt avtal och försöker komma i kontakt med din leverantör på nytt.

Mvh/

Rådgivare