FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/10/2006

Förtal

Hej. jag har en fråga angående förtal,ärekränknig. Om någon sprider rykte om att en person skulle vara pedofil. är detta att kalla förtal ? är detta något man bör anmäla, när man känner till namn på vem som sagt detta, källan som avslöja ryktet för mig, skulle jag vilja kalla som vittne.. skulle detta kunna leda till åtal ?

Lawline svarar

Hej! Lagen säger att "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter." Detta stadgas i Brottsbalken 5 kap 1§. "Uppgiften skall vara av nedsättande beskaffenhet. Det skall vara fråga om vad som kan sägas vara en uppgift och inte bara ett värdeomdöme, men det krävs inte att uppgiften är nedsättande enligt den allmänna uppfattningen i samhället. Det räcker att uppgiften är ägnad att utsätta vederbörande för "andras missaktning"" (källa: Hedvig Trost). Hedvig Trosts kommentar till det nämnda lagrummet finner jag passa in på ditt fall. Du kan alltid polisanmäla, men tänk på att fallet troligen inte tas upp till åtal. Att väcka åtal kostar samhället pengar och därför väcks endast åtal i allvarligare fall. I ringa fall av förtal och ”vanliga” fall av förolämpningsbrott kan åtal endast väckas av målsäganden själv (alltså du själv får stå för rättegångskostnader och inte staten). Undantag kan göras beroende på hur grovt åklagaren finner brottet vara m.h.t. 5 kap 5§ 1-5 p. Personen i fråga kan dock inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller var med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och han visar att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den. Anses uppgiften som lämnats vara grovt med hänsyn till spridningens omfattning mm. kan personen dömas till fängelse i upp till 2 år. (och som ovan självklart skadestånd till den lidande). Har du också själv blivit kallad "pedofil" är vi inne på 3§, nämligen förolämpning. Se närmare också ”5 kap – om ärekränkning” http://www.lagen.nu/1962:700 .
Rådgivare