Några delägare av en fastighet vill sälja men inte alla

Vi är 16 delägare i en skogsfastighet. Några av oss vill sälja hela fatsigheten, eftersom det, som vi ser det, är omöjligt att sköta fastigheten vettigt med så många delägare. Andra vill avverka skogen och behålla fastigheten. Vi kommer inte överens.

Hur ska vi som vill sälja förfara? Vilken lagstiftning ska vi åberopa?

Lawline svarar

Om ni som inte vill sälja fastigheten inte tillåts sälja era andelar till de andra delägarna kan ni enligt 6 § samäganderättslagen, se http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 , tvinga fram en försäljning av fastigheten på offentlig auktion. Detta är dock inte möjligt om ni delägare har avtalat bort samäganderättslagen. Den kan nämligen avtals bort. Hinder mot tvångsförsäljning föreligger också om fastigheten har förvärvats genom testamente och ett överlåtelseförbud uttrycks i testamentet. Av 5 kap. 5 § utsökningsbalken, se http://www.lagen.nu/1981:774 , framgår nämligen att egendom som inte får överlåtas enligt föreskrift i testamente inte heller får utmätas.

De andra ägarna kan också begära anstånd med sådan försäljning, om de kan visa på ”synnerliga” skäl därför. Kan de visa synnerliga skäl föreligger hinder mot tvångsförsäljning. Det finns ingen uttömmande uppräkning på sådana synnerliga skäl som omnämns i 6 § i samäganderättslagen utan detta är något som domstolen avgör från fall till fall.

Michael WittingRådgivare