Avtalsbundenhet genom passivitet

Avtalslagen:... "Där någon i meddelande, som eljest vore att anse såsom anbud, använt orden "utan förbindelse", "utan obligo" eller liknande uttryck, anses meddelandet allenast såsom uppfordran att avgiva anbud av det innehåll meddelandet giver vid handen. Inkommer sådant anbud inom rimlig tid därefter från någon, vilken blivit sålunda uppfordrad att avgiva anbud, och måste mottagaren inse, att anbudet framkallats genom hans uppfordran, åligger det honom, där han icke vill antaga detsamma, att utan oskäligt uppehåll giva meddelande därom till anbudsgivaren; underlåter han det, skall han anses hava antagit anbudet" Ovanstående kommer alltså från avtalslagen, men vad är det nu som står där precis? Språket är jätte svårt att förstå. Tack så väldig mycket på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Avtalslagen är från år 1915 och har därför ett svårförståeligt språk. I Sverige gäller den s.k. löftesprincipen som bestämmer att man blir ensidigt bunden när man avger ett anbud. Exempel: A ger ett anbud på B:s cykel på 500 SEK. Enligt löftesprincipen är A bunden av sitt anbud, det betyder att denne inte kan ta tillbaka det. B blir bunden genom att acceptera priset på 500 SEK, så uppstår ett avtal, båda är bundna, B kan inte heller ångra sig. Det är enligt huvudprincipen inte möjligt att bli bunden om man förhåller sig passiv, alltså om B inte svarar på anbudet kan det inte tolkas som att denne har accepterat anbudet. Lagrummet du citerar, 9 §, handlar just om passiv avtalsbundenhet och är ett undantagsfall. Om A till exempel säger till B att denne kan tänka sig köpa cykeln för 500 SEK men tydligt tillägger uttryck som ”utan förbindelse” så är detta inget anbud utan ett utbud, A vill inte vara bunden än. Om B säger till A inom rimligt tid ”jag vill sälja cykeln om 500 SEK” har han lagt ett anbud. Vill A ångra sig och inte köpa cykeln måste denne meddela det till B, annars blir A bunden även om denne inte svarar alls, han blir bunden genom passivitet. Jag hoppas att jag kunde ge svar på din fråga! Vänligen
Jean LoRådgivare