Fråga om arvklasser - ärva kusin

En kusin till mig har dött.Han var ensamstående, ingen fru, inga barn. Två farbröder till kusinen lever, jag är dotter till en död farbror. Ärver de två farbröderna min kusin och jag och mina syskon blir arvslösa eller får vi dela på min döde fars del? Inget testamente finns vad jag vet.

Lawline svarar

Hej! Reglerna om vilka som har rätt att ärva finns i ärvdabalken (ÄB, https://lagen.nu/1958:637 ). Av 2 kap. framgår vilka släktingar det rör sig om. Jag kan även tipsa om att läsa kommentarerna vid sidan om paragraferna på sidan jag länkade till. Kusiner omnämns inte i 2 kap. ÄB och då följer av 2 kap. 4 § ÄB att de inte har rätt att ärva. (I paragrafen står ordet "skyldemän" som betyder "släkting") Detta innebär alltså att du och dina syskon dessvärre inte har någon generell rätt till arvet (om det inte finns ett testamente till er fördel). Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare