Muntliga anbud

Per, ägare till Pers böcker, blir en dag uppringd av Karins Bokdistribution, ett litet enmansföreaget som just givit sig in i bokbranschen. Karin gav Per ett förmånligt anbud avseende ett parti pocketböcker. Per, som inte utan kontroll av lagertillgång mm., kunde inte ge besked huruvida han accepterade anbudet eller inte och han bad att få betänketid till dagen efter. Dagen efter ringde Per upp Karin och önskade då acceptera anbudet. Karin upplyste att hon inte är längre intresserad av att sälja böckerna till Per eftersom hon har hittat en köpare som är villg att betala avsevärt mer för böckerna. Per hävdar att Karin måste stå fast vid anbudet medan Karin hävdar motsatsen. Vad gäller i det här läget?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Avtal sluts genom utväxlande av anbud och accept, vilka motsvarar sammanstämmande viljeförklaringar. Ett bindande anbud måste vara ställt till en individuell adressat och vara konkretiserat avseende innehållet (1 kap. 1 § avtalslagen). Anbud som görs muntligen måste antagas omdelbart, såvida inte anstånd med svaret medgives (1 kap. 3 § 2 st). Karin gav Per ett bindande anbud över telefon, förutsatt att hon godtog Pers förfrågan om att återkomma med svar följande dag. Accepten inkom därmed i samband med Pers telefonsamtal dagen efter det första samtalet, i enlighet med godtagen tidsfrist. Eftersom Pers accept inte var oren (d.v.s. inte innehåll någon ändring av avtalsinnehållet), och anbudet är oåterkalleligt, har ett bindande avtal kommit till stånd (1 kap. 6 § 1 st). Karin är bunden av sitt anbud till Per - pacta sunt servanda. Karin är inte tvungen att fullfölja affären genom att leverera bokpartiet, men kan bli skyldig att betala skadestånd till Per vid utebliven sådan. Ur bevissynpunkt är situationen problematisk, då Per som påstår att ett avtal har träffats med ett visst innehåll har bevisbördan för detta. Tillämplig lag - Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen) https://lagen.nu/1915:218 Med vänlig hälsning,
Maria KronvallRådgivare