FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/02/2012

Ångerrätt vid köp över internet

Jag köper en dator på nätet som jag betalar med mitt kreditkort. När jag skall hämta upp datorn så blir jag meddelad via telefonen att den är 2v sen. Jag kan inte vänta så länge utan vänder mig till en butik i city och köper en dator. Vilken lag är det som gäller i detta fallet och kan jag häva mitt första köp som jag gjorde på internet? Hur skall jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej, När du som konsument köper en vara från en näringsidkare på internet gäller Distans- och hemförsäljningslagen. Enligt 2 kap 9 § denna lag har du ångerrätt. Ångerrätten utnyttjar du genom att, senast 14 dagar efter att du mottagit varan, meddela näringsidkaren om att du vill frånträda avtalet. Detta kan ske både skriftligt och muntligt, men jag råder dig att göra det skriftligt eftersom det är du som bär bevisbördan för att du ångrat dig i rätt tid. Om du utnyttjar din ångerrätt ska näringsidkaren enligt 2 kap 14 § Distans- och hemförsäljningslagen snarast, och senast inom 30 dagar, betala tillbaka vad du betalat. Det är emellertid du som får stå för eventuella returkostnader för varan. Jag hoppas att du fått någon hjälp av mitt svar! Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare