Fördelning av kvarlåtenskapen vid dödförklarad bröstarvinge

hej, vi är fyra syskon som ärver min far till lika delar. En av syskonen är försvunnen sedan 10 år och vi har nu ansökt om att dödförklara honom. Vem är det som får hans arv efter min far? Är det vår mor som skilde sig från far för många år sedan?

Lawline svarar

Hej Mikael, jag tolkar informationen i din fråga på så sätt att det inte förflutit väldigt lång tid mellan din fars bortgång och dödförklaringen av din bror. Exfruar har ingen arvsrätt, inte ens ifall de råkar vara barnens mor. Det är ganska logiskt om du tänker efter. När din far och din mor skiljde sig så klippte de av både de juridiska och emotionella banden mellan sig. Det skulle helt enkelt inte vara lämpligt om hon ändå skulle få del av hans kvarlåtenskap enbart pga att ditt ena syskon gått bort. Om ditt försvunna syskon hade några barn ska dessa enligt den legala arvsordningen få hans del av arvet. Hade han däremot inga barn eller barnbarn ska du och dina två syskon till lika delar få dela på hans arvslott. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare