Misshandel

Sonen, 11 år ska ha idrott på skolan och de ska åka skridskor. En annan elev frågar läraren flera ggr om hjälp med att knyta skridskorna men läraren vägrar hjälpa till. Sonen försöker hjälpa kompisens att knyta men lyckas inte. Läraren fortsätter vägra hjälpa kompisen och min son blir både arg och besviken inombords och säger "gubbjävel" åt läraren som en stund senare tar min son hårt i armarna och säger "Så där får du inte bete dig mot mig". Sonen får panik när läraren håller honom så där hårt och försöker komma loss. Han lyckas få loss ena armen men inte den andra och slår då läraren på armen med skridskoskyddet. Läraren släpper taget om sonens Arm. Sonen åker iväg på skridskorna och ingenytterligare ordväxling sker. En stund senare när sonen står vid sidan av isen kommer läraren fram igen och tar åter min son hårt i armarna och tvingar ner honom på en bänk med bord, bakåt, så hans rygg trycks mot kanten av bordet vilket gjorde ont samt att han blev rädd. Vad gör vi?

Lawline svarar

Hej. Mitt råd till er är att kontakta skolans rektor och berätta om händelsen. Ni skulle även kunna göra en anmälan till polisen om misshandel. Bestämmelsen om misshandel finns i 3 kapitlet 5 § Brottsbalken och stadgar att den som utsätter annan för kroppsskada, sjukdom, smärta eller vanmakt har gjort sig skyldig till misshandel. Det finns flera fall där lärare anklagats för misshandel av elever då de till exempel gett eleven en örfil, fällt denne till marken eller tagit hårt i armen. I ert fall skulle det kunna vara fråga om misshandel då läraren tagit hårt i armarna, hållit fast samt pressat ner din son på en bänk. Det finns olika grader av misshandel och denna händelse skulle även kunna rubriceras som ringa misshandel. (Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700) Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare