FrågaÖVRIGTÖvrigt12/02/2012

Konkurrensrätt - Prissättning av flygbiljetter

Hej! Vår skolklass (kommunal skola) ska på skolresa och har begärt flygpriser från fyra resebyråer. En av dem meddelade att ju fler byråer som gör sökningar, ju högre blir flygpriset. Är det inte konkurrens som gäller? Beloppet ligger på mellan 1 och 2 basbelopp.

Lawline svarar

Hej! Jag antar att du syftar på att resebyråerna skulle ha någon form av kartellverksamhet eller missbruka sin dominerande marknadsställning genom att priset blir högre då du frågar flera resebyråer och flygpris. Detta är så klart inte tillåtet enligt konkurrensrätten. För att utveckla kan sägas att flygbolagens bokningssystem, som resebyråerna bokar biljetterna i, är baserat på tillgång och efterfrågan. SAS och flera flygbolag och tågbolaget SJ har liknande system som innebär att biljettpriset går upp ju fler som köper biljetter. Om detta kan du läsa på bland annat SJ:s hemsida: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=20898&a=152404&l=sv. I ditt fall skulle det innebära att när du begär prisuppgifter och byråerna gör sökningar på flygpriser så reserveras dessa stolar och när nästa byrå gör en sökning så blir priset högre för samma antal biljetter. Ur konkurrenssynpunkt har bland annat SAS legat under konkurrensverkets lupp vad gäller utnyttjande av dominerande marknadsställning, 7 § konkurrenslagen. Detta främst vad gäller att SAS underprissatte konkurrensutsatta sträckor till nordliga resmål. I ditt fall skulle det inte handla om underprissättning utan om överprissättning. Nu vet jag inte vilket flygbolag det är fråga om, och för att komma i fråga för utnyttjande av dominerande marknadsställning måste det akutella flygbolaget inneha en relativt stor marknadsandel. Även om flygbolaget ifråga skulle ha detta tyder mycket på att flygbolagets agerande är tillåtet enligt konkurrensrätten, det svenska konkurrensverket hade uppe SAS olika prissättningssystem till prövning och prissättningen baserad på tillgång efterfrågan var inte ett av de system som ansågs strida mot konkurrenslagstiftningen. Detta leder till slutsatsen att bokningssystemet baserat på tillgång och efterfrågan är tillåtet att använda. Med vänlig hälsning, Rebecka Maltenius
Rådgivare