FrågaARBETSRÄTTSjuk 06/02/2012

Uppsägning på grund av sjukdom

Får en arbetesgivare sparka sin arbetare på grund av diabetes?

Lawline svarar

Hej, Enligt reglerna som uppställs i lagen om anställningsskydd, LAS, se http://lagen.nu/1982:80, följer att en uppsägning rättsligt måste vara antingen på grund av personliga skäl eller på grund av arbetsbrist. Emellertid förutsätter båda typerna av uppsägningar en saklig grund, se 7 § LAS. Prövningen av om saklig grund föreligger vid uppsägning pga. personliga skäl kan delas upp i fem olika moment. I första hand är arbetsgivaren (AG) skyldig att uppge skälen för uppsägningen och följa vissa formkrav, se 9 § LAS. Det andra momentet innebär att AG måste uppge acceptabla skäl för uppsägningen. De får t.ex. inte grunda sig på kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning eller medlemskap i fackförening. Vidare får inte grunden utgöras av falska rykten eller lösa antaganden. Som fjärde moment kan man säga att en intresseavvägning måste göras. AG måste innan han säger upp någon ta hänsyn till arbetstagarens intresse av att behålla anställningen. Avslutningsvis måste AG överväga alla skäliga möjligheter att genomföra förändringar utan att säga upp en arbetstagare, man talar om AG:s lojalitetsplikt gentemot arbetstagaren. Detta kommer bäst till uttryck i 7 § st 2 LAS. Som huvudregel utgör inte sjukdom en saklig grund för uppsägning. Dock har rättsfall på detta område visat att uppsägning trots detta kan aktualiseras då ”arbetsförmågan varaktigt blivit så nedsatt att han eller hon inte längre kan utföra arbete av någon betydelse” (AD 2001 nr 1). Mitt råd är att du tar kontakt med den på arbetsplatsen verksamma fackföreningen för ytterligare information. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare