Krav på skador på lösa saker vid hyresavtal för bostad.

Hej, jag har hyrt ut min lägnehet i handrahand. Hyresgästen har förstört både matta och soffa. Hur går jag tillväga vid krav på ersättning?

Lawline svarar

Hej, Hyresavtal anses normalt endast täcka själva lägenheten och alltså inte de lösa föremål som finns i lägenheten, t.ex. soffor och mattor etc. Det har dock dykt upp tidigare fall där man har krävt ersättning för skador på lösa saker som funnits i fastighet som man har hyrt ut. HD har i ett rättsfall 1986 (https://lagen.nu/dom/nja/1986s247)sagt att fråga om skador på lösa saker också skall prövas som en del av hyresavtal. Krav och tvister med anledning av hyresavtal skall i sin tur prövas av hyresnämnden i det län där fastigheten befinner sig, och det är alltså med största sannolikhet till dem som du skall vända dig.
Thomas HefnerRådgivare