Skadegörelse kräver skada/ändring

Hej Jag har fått ett brev från polisen där det står att jag är delgiven misstanke om skadegörelse och kallad till förhör. Det handlar om ett tillfälle i september förra året där jag gick på ett antal bilar och blev tagen på bar gärning. Vi kollade bilarna då och såg ingen direkt skada då men nu när jag är misstänkt för skadegörelse betyder det att det då har skett någon skada och jag kommer att dömas för brottet någon tid efter förhöret? Mvh

Lawline svarar

Hej, Brottet skadegörelse regleras i 12 kap. 1 § brottsbalken (BrB) (https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1) . För att dömas för skadegörelse krävs att objektet i fråga genom en fysisk åtgärd har ändrats eller på något sätt har minskats. Att exempelvis enbart flytta ett föremål innebär inte skadegörelse utan det krävs någon form av förändring. Du kan alltså inte dömas för skadegörelse om det inte uppstått någon som helst skada på de aktuella bilarna. Skadegörelse av normalgraden är inte heller ett brott där du kan tilldömas ansvar på försöksstadiet, utan det krävs ett fullbordande av skadegörelsen. I övrigt innebär inte en kallelse till förhör att en dom är definitiv utan det krävs ett flertal ytterligare steg i form av bland annat att åtal ska väckas och rättegång ska hållas. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare