Avtalsbundenhet

En e-handelsbutik hade en dag priset 0:- på alla sina varor. Mest på skoj lade jag en beställning på lite prylar och blev ganska förvånad när de faktiskt skickade ordern. Har butiken rätt att i efterhand kräva mig på pengar, eller gäller det annonserade priset eftersom de trots allt accepterade min beställning?

Lawline svarar

Hej! Priserna som anges på e-handelssidan utgör i lagens mening inte bindande anbud med anledning av att de är riktade mot en obegränsad krets av mottagare. I och med att din beställning utgår ifrån att priset är just 0 kr och detta sedermera har accepterats av företaget har ett avtal emellertid härigenom slutits med just detta innehåll. Din beställning är härvid att beakta som ett anbud, d.v.s. en viljeförklaring från din sida att vara ensidigt bunden till beställningens innehåll, medan företagets bekräftelse utgör en accept (Avtalslagen [AvtL] 1§). Skulle det vid prissättningen vara fråga om ett s.k. förklaringsmisstag, d.v.s. en typ av felskrivning till följd av exempelvis tekniska problem, är företaget likväl bundet av sitt misstag för det fall att du som avtalspart inte insett eller bort inse det (AvtL 32§). I förevarande fall går det inte att avgöra om det har varit fråga om något misstag över huvud taget eller om det eventuella misstaget med anledning av omständigheterna borde ha insetts av dig. Av frågans formulering att döma tycks emellertid inte prissättningen ha varit felaktig till följd av något misstag. Jag har i mitt svar utgått ifrån att den eventuella bekräftelse du mottagit överensstämmer med din beställning. Anges ett annat pris i bekräftelsen är denna att betrakta som en s.k. "oren accept", vilken rättsligt behandlas så som ett avslag på anbudet i förening med ett nytt anbud (AvtL 6§ 1st). Om företaget emellertid är under föreställning att svaret överensstämmer med anbudet och om du måste ha insett detta kommer du att bindas av detta andra pris för det fall att du inte framställer någon invändning häremot (AvtL 6§ 2st). Detta tycks emellertid inte vara aktuellt i förevarande fall. I övrigt finns inga andra möjligheter för företaget att kräva dig på annat pris. https://lagen.nu/1915:218 Vänligen
Patrik EmbladRådgivare