Förtal kräver angivelse av målsägande

Hej! På våran golfklubb förtalde en medlem klubbchefen i ett mail.På årsmötet sa styrelsen att det var straffbart efter att dom hört med en jurist.Men arbetsgivaren gjorde inget.Är inte en arbetsgivare tvungen att agera ?

Lawline svarar

Hej Peter,- Förtal och förolämpning regleras i brottsbalken 5:1 och 5:3, se https://lagen.nu/1962:700 Enligt BrB 5:5 så stadgas att i normal fallet så är det endast målsägande som får åtala brottet. Om det finns särskilda skäl som gör att det ur allmän synpunkt är påkallat får åklgaren väcka åtal om målsägande angivit brottet. Det krävs alltså i vart fall en angivelse från målsägande för att polisen och åklagare ska ta upp brottet. Om det inte är ett sådant fall som listas i BrB 5:5 st 2 krävs det att målsägande själv väcker åtal. Skulle det vara så att det rör sig om ett sådant fall som listas så krävs angivelse från målsägande för att åklagaren skall kunna väcka åtal. Det räcker därför inte med att arbetsgivaren polisanmäler det. Därför bör arbetsgivaren inte ha någon sådan skyldighet vid förtal. Med vänliga hälsningar, Victor Björklund
Victor BjörklundRådgivare