Förtal kräver angivelse av målsägande

Hej! Vad är det som gäller när man förtalar någon på en arbetsplats ?Den förtalde vill inte göra något,men har inte en arbetsgivare en skyldighet att agera och polisanmäla detta ?Detta hände via mail och finns sparat. Mvh Paul

Lawline svarar

Hej Paul, Förtal och förolämpning regleras i brottsbalken 5:1 och 5:3, se https://lagen.nu/1962:700 Enligt BrB 5:5 så stadgas att i normal fallet så är det endast målsägande som får åtala brottet. Om det finns särskilda skäl som gör att det ur allmän synpunkt är påkallat får åklgaren väcka åtal om målsägande angivit brottet. Det krävs alltså i vart fall en angivelse från målsägande för att polisen och åklagare ska ta upp brottet. Eftersom att målsägande i detta fall inte vill ange brottet så kan inte åklagaren väcka åtal även om det skulle finnas sådana särskilda skäl som räknas upp i BrB 5:5 st 2. Det finns därför ingen skyldighet för en arbetsgivare att polisanmäla förtal (eller förolämning) om inte målsägande vill det. Med vänliga hälsningar, Victor Björklund
Victor BjörklundRådgivare