Parkeringsböter i Danmark- drivas in i Sverige?

Oklart svar från 2009. Om man nu har fått en p-bot i Danmark med en svensk registrerad bil, kommer kronofogden i Sverige att driva in avgiften? Mvh Pär

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Både Sverige och Danmark är medlemmar i EU. Inom EU har man gemensamma regler om erkännande och verkställighet av bötesstraff. Det innebär att Danmark kan skicka verkställigheten av boten till Sverige. Eftersom det i Sverige är Kronofogdemyndigheten som sköter indrivning av sådana böter finns det en överhängande risk att boten blir indriven av Kronofogdemyndigheten. Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare