FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN30/01/2012

Indrivning av CSN-skulder i utlandet och preskription

Hur är möjligheter för CSN att driva in studieskulder från USA, när lånet är preskriberat/ej preskriberat?

Lawline svarar

Hej! Det är kronofogden som driver in skulder för CSN, alternativt ett inkassobolag. Det som de gör är att de väcker talan i domstol där personen befinner sig och genom en dom i det landet/delstaten så kan de driva in skulden. Preskriptionstiden är 10 år, och den börjar räknas från dagen då sista utbetalningen gjordes eller då sista kontakten var mellan dig och CSN. Kontakten kan vara ett årsbesked eller ett krav på skulden. Med vänlig hälsning,
Louise ModinRådgivare