Fördelning av arv: Två bröstarvingar + Änka

Hej. Min fästmös far dog i höstas och lämnade inget testamente. Hur fördelas arvet efter honom mellan änkan, min fästmö och min fästmös storebror.

Lawline svarar

Hej I mitt svar förutsätter jag att din fästmö och hennes storebror är helsyskon och att båda två är arvlåtarens barn, eftersom inget annat angivits. Enligt 2 kap. 1 § ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1) ska arvlåtarens barn ärva lika mycket var, vilket innebär att kvarlåtenskapen ska delas upp i två lika stora delar. Men om arvlåtaren (hennes far) var gift med änkan blir 3 kap. 1 § ÄB aktuell (se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1), förutsatt att barnen var deras gemensamma. Enligt denna regel ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken(hustrun), med fri förfoganderätt. Barnen får således inte ut sitt arv förrän den efterlevande maken avlidit, se 3 kap. 2 § ÄB. Om barnen inte är deras gemensamma, utan särkullbarn, tillfaller kvarlåtenskapen endast makan om barnen avstår från sitt arv, se 3 kap. 1 och 9 §§ ÄB. Ett särkullbarn har alltså rätt att få ut sitt arv direkt. Om arvlåtaren var sambo med änkan tillfaller arvet barnen, i enlighet med 2 kap. 1 § ÄB, med lika stor del vardera. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare