Rätt till farfars arv

Min far dog 1985, min farfar dog 2001. Min farmor finns i livet men är väldigt sjuk, så min fråga är om min fars 3 syskon delar på hans del av arvet eller om min syster och jag delar på vår fars del av arvet från hans föräldrar? Arvet innefattar en bostadsrätt och lösöre.

Lawline svarar

Hej Arvsordningen anges i ärvdabalken, som tyvärr är författad på ett sätt som inte alltid är helt lätt att förstå. Enligt 2 kap 1 § i balken anges att närmaste arvingar är den avlidnes avkomlingar (barn, alltså). I andra stycket anges att om barn är dött skall dess arvingar träda i dess ställe och "var gren taga lika lott". Innebörden av detta är alltså att när er far är bortgången så "vidareärvs" hans lott av dig och din syster. Det innebär att ni skall ha 1/8 vardera av arvet. Det stämmer alltså överens med ditt senare alternativ. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637
Peter HamneboRådgivare