FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess23/01/2012

Skyddade personuppgifter

Hej! Jag undrar lite om skyddad identitet. Hur lång tid tar det från de att man gjort ansökan? Vad händer med post? Körkort? Kan man resa? Behöver det omprövning efter en viss tid? Vad händer om sekretessen bryts? Vad innebär det i största allmänhet och vad är det för praktiska förändringar man står inför?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Inledningsvis kan sägas att det finns olika "nivåer" av identitetsskydd och jag ska redogöra för dessa nedan. Man kan hos Skatteverket ansöka om att få en sekretessmarkering i folkbokföringssystemet. En sådan markering medför att myndigheter såsom exempelvis Skatteverket generellt sett inte lämnar ut uppgifter om en person som annars är offentliga. Ansökan görs skriftligen och i den ska anges vilken anledningen är till att personen ifråga vill ha sekretessmarkering. En sekretessmarkering innebär inte att Skatteverket inte får dela personens uppgift med andra myndigheter, dessa ska dock skydda uppgifterna på samma sätt. Vad gäller post så kan den skickas till Skatteverket, vilken i sin tur vidarebefordrar den till dig. En person kan också beviljas s.k. kvarskrivning, vilket innebär att personen står kvar som boende på den gamla orten trots att denne har en ny adress. I 16 § Folkbokföringslagen anges att kvarskrivning endast får medges om den enskildes behov av skydd inte kan tillgodoses genom kontaktförbud och att det ska föreligga en risk för att personen utsätts för brott, förföljelser eller trakasserier av annat slag. Om en person är kvarskriven registreras dennes nya adress inte i folkbokföringssystemet och delas inte med andra myndigheter. Den mest ingripande formen av skydd är s.k. fingerade personuppgifter. Detta innebär att personen får nya personuppgifter, vilka inte kan kopplas till personens gamla personuppgifter. Detta skydd är således det som kan beskrivas som en ny identitet. Fingerade personuppgifter kan ges till personer som riskerar att utsättas för allvarlig brottslighet som riktar sig till dennes liv, hälsa eller frihet. Skyddet aktualiseras först då kvarskrivning inte bedöms ge tillräckligt skydd. Ansökningar om fingerade personuppgifter behandlas av Rikspolisstyrelsen. Det ska betonas att fingerade personuppgifter är förbehållet särskilt allvarliga fall. Jag törs tyvärr inte svara på hur lång tid det tar för ovanstående typer av ansökningar att behandlas, utan vill istället hänvisa till Skatteverket respektive Rikspolisstyrelsen som kan besvara den frågan bättre. Beträffande frågan om möjligheten att resa torde det inte föreligga några hinder mot att göra detta oavsett vilken typ av identitetsskydd en person har. Vad slutligen gäller de allmänna förändringar som ett identitetsskydd medför kan sägas att kontakter med myndigheter och företag kan försvåras något, i och med att det till exempel bara är vissa handläggare som får behandla uppgifterna. Post torde också kunna bli något fördröjt då den alltså ska gå genom Skatteverket. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare