Lawline svarar
Hej.
I konsumentköplagen (KKL) står det vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en affär. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då kan kräva av säljaren. Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen.
Om det är något fel på din vara kan du antingen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet. Du kan även häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka. Du måste reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan.
Av din fråga förstår jag att du vill häva köpet. Säljaren har
dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.(KKL 27 §)
Se Konsumentköplagen http://www.lagen.nu/1990:932.
För ytterligare information och hjälp med ditt ärende kontakta konsumentverket.
Vänligen,
Sannah Weiger.