FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/10/2006

Möjlighet för tjuvåkare att avlägsna sig från platsen

Hej! Jag har en fråga angående "Lag om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik 1977:67" Där det i 5§ står att "Resande som vägrar att lösa biljett eller erlägga tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av tjänsteman som utför avgiftskontroll." Betyder detta att den som ej vill erlägga tilläggsavgift istället kan välja att hoppa av färdmedlet i fråga vid nästa stopp? Jag undrar även vad biljettkontrollanterna har för befogenheter att avkräva den som ej erlagt biljettavgift legitimation? Jag undrar även vad som krävs för att de ska ha rätt att kvarhålla någon enligt rätten om envars gripande för bedrägligt beteende? Vad jag har förstått är bedrägligt beteende en vid ett flertal tillfällen upprepad handling och har de då rätt att kvarhålla någon ifall de inte vet om brottet (mot 1977:67) begåtts mer än en gång?

Lawline svarar

Hej! Dina frågor kan i huvudsak besvaras enligt följande: Tjänstemannen har inget rätt att hålla kvar dig, då envarsingripande kräver brott som det kan följa fängelse på. Det är endast polisman, som i fall av brott som inte kan följa fängelse på, som har rätt att gripa någon som vägrar visa legitimation. Lagrummet du hänvisar till säger ingenting om straffavgift. Detta betyder inte att straffavgift inte kan utdömas endast på grundval av detta lagrum. I andra stycket 5§ står att polisman får tillkallas till hjälp för "handräckning". Polismannen kan alltså hälpa till både med att tvinga den enskilde att identifiera sig, och därmed göra det möjligt att fakturera ut en tillägsavgift, samt att avhysa den enskilde från fordonet. Jag håller med om att lagrummet är otydligt, och väcker en del intressanta frågor, då t.ex. biljettkontrollanter i förekommande fall hindrat den enskilde från att avlägsna sig från platsen. Denna form av indirekt frihetsberövande är dock mycket komplicerad, och juridiskt sett är det mycket svårt att som enskild hävda att man blivit utsatt för ett övergrep i denna fråga. Mvh
Rådgivare