Presentkort vid ägarbyte

Jag fick ett presentkort på en känd restaurang i stan. Presentkortet utfärdades 2009 på restaurangens papper, med logga, men är inte daterat! Nu får jag inte lösa in det med hänvisning till att det skett ägarbyte för två år sedan, och avtalet gällde mot förra ägaren. Jag eller mina vänner har aldrig sett någon info, annons etc om "ny regi", "ny ägare" etc. Hur göra?

Lawline svarar

Hej! Presentkort kan om annat ej avtalats endast göras gällande mot utfärdaren. Ifall ägarbytet skett genom överlåtelse av juridisk person så bör presentkortet fortfarande vara giltigt mot denna, men det troliga är att en annan fysisk eller juridisk person tagit över restaurangen genom en inkråmsöverlåtelse. I sådana fall är ditt presentkort endast giltigt ifall den nya ägaren åtagit sig att överta sådant ansvar gentemot den tidigare ägaren. Så tycks inte vara fallet, och du kan därför troligtvis inte kräva att få utnyttja ditt presentkort i restaurangen. Med vänliga hälsningar Mikael Mellberg
Mikael MellbergRådgivare