FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/10/2006

Ok med civilklädd butikskontrollant?

Det har hänt mig en gång. Jag har blivit galen att min fru åkte iväg, tog lugnande medel och gav mig iväg till en affär. Där ville jag ta några grejer, eventuellt tog jag en USB minne och blivit anklagat för snatteri. Men jag har hela vägen känd på mig att det är någon som följer mig hela vägen i butiken och väntar så att jag snor något. Hon har inte kommit fram och sagt nåt innan jag gick förbi kassan, hon var inte heller klädd som någon som jobbar i affaren, utan i civilla kläder! Frågan är har hon rätt att följa mig utan att säga något och stoppa mig, vara klädd i civila kläder? Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej! Jag har ingen möjlighet eller önskan att bedöma huruvida du har gjort dig skyldig till ett brott eller inte. I stället skall jag försöka besvara dina frågor i allmänna ordalag. Det är inte brottsligt för en butikskontrollant att följa efter en person i en affär i syfte att kontrollera att denna inte stjäl. Att en person har civila kläder på sig i sådana här situationer saknar betydelse. Anledningen till att butikskontrollanter inte ”tar” en potentiell snattare för än denna passerat kassan är att det är först då som brottet snatteri (Brottsbalkens åttonde kapitel, §2) anses fullbordat. En butikskontrollant grundar sitt ingripande på vad man kallar för ”envarsgripande”. Envarsgripande innebär att vem som helst har rätt gripa och kvarhålla en person som ertappas utförandes ett brott på vilket fängelse kan följa. Fängelse på upp till sex månader kan följa på snatteri. Rus framkallat av lugnande tabletter ses inte som en ”ursäkt” eller en förmildrande omständighet i straffrätten. Hoppas du känner att du har fått dina frågor besvarade, annars är du välkommen att skriva en ny fråga. Med vänlig hälsning
Rådgivare