HEMLIG INSPELNING

Hej, vid ett möte med min fackklubb, tre fackare och jag, så spelade jag in samtalet med en mp3-spelare utan att tala om det för dom. Anledningen var att de tidigare hade sagt en sak vid ett tillfälle och en annan sak vid ett annat tillfälle som var negativt för mig. Så jag ville dokumentera vad de verkligen sa för att kunna visa det om de sa nått annat till fackförbundets ombud, som jag ville få hjälp av när den tiden kom. Mycket riktigt så sa dom en annan sak till ombudet men ombudet hävdade, medans han tittade ner i golvet, att en dom i HD förra året sa att man inte fick spela in flera personer utan att de visste det. Det gick bra om man spelade in en person, sa han. Jag undrar om det verkligen stämmer. MVH Conny Eklöw

Lawline svarar

Hej, Det stämmer inte. Det är fullt tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i, oavsett hur många personer som deltar i samtalet. Detta framgår av Brottsbalken 4:9a, där brottet olovlig avlyssning regleras. För att man ska begå brottet krävs att man spelar in eller avlyssnar ett samtal man själv inte är delaktig i eller olovligen berett sig tillträde till. Du kan själv läsa den aktuella paragrafen här: https://lagen.nu/1962:700#K4P9a Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare