Den legala arvsordningen vid avlidna syskon

Min mor har avlidit,jag är enda barnet kvar.En syster,en bror är döda.Min bror en son,min syster två söner.Ärver dom sin mormor/farmor.

Lawline svarar

Hej Mona, Din mors kvarlåtenskap ska delas i tre delar, eftersom ni var tre syskon. Din brors son kommer att ärva hela din brors tredjedel. Din systers två söner kommer att ärva din systers tredjedel, dvs. de kommer att ärva en sjättedel var av den totala kvarlåtenskapen. Dvs: Du ärver 1/3 av kvarlåtenskapen Din systers del ärvs av hennes söner 1/6 + 1/6 = 1/3 av kvarlåtenskapen Din brors del ärvs av hans son, 1/3 av kvarlåtenskapen I det fallet att din far fortfarande är i livet och var gift med din mor vid dödsfallet ärver han hela kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt (dvs. att han har rätt att göra vad som helst med egendomen förutom att testamentera bort den) och sedan ärver ni efter båda föräldrarnas bortgång istället, s.k. efterarv Jag hoppas att det var ett fullgott svar på din fråga! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare