FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/10/2006

Hävning av bilköp

Hej! Jag köpte en bil från en bilfirma för ca tre år sen. Ganske nyligen började jag se tecken på rost. Hos bilmekanikern fick jag reda på att bilen har blivit omlackerad. Jag ringde då förra ägaren till bilen och fick reda på att bilen hade varit med om en mindre olycka och att lacket hade fått skador. Så han omlackerade hela bilen. Då jag skulle köpa bilen så frågade jag säljaren på bilfirman om det var nåt fel på bilen eller om det har varit något tex omlackering, bilolycka etc. Men säljaren sa då att bilen ej varit med om något sånt. Det står heller inget på köpbeviset/kvittot. Jag undrar nu vad mina rättigheter är och om jag har rätt att lämna tillbaka bilen och få tillbaka mina pengar, eller om jag får byta bilen. Vad är min rätt som konsument?

Lawline svarar

Hej, Regler om vad som anses som fel i varan när det är fråga om konsumentköp finns i konsumentköplagens 16 §. Enligt denna paragraf skall varan enl 2 st p 3 stämma överens med den beskrivning säljaren har lämnat. Annars anses den vara behäftad med fel. Om säljaren i detta fall visste om eller borde ha vetat om att bilen var omlackerad kan även dennes upplysningsplikt vara försummad enligt paragrafens tredje stycke. Detta innebär också att varan anses som felaktig. Om bilen är felaktig enligt 16 § kan du enligt 29 § samma häva köpet om felet är av väsentlig betydelse. För att åberopa fel måste du dock iaktta reklamationsregeln i 23 §. Denna innebär att man måste lämna säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter att man märkt felet. Lycka till!
Christina WeilanderRådgivare