FrågaÖVRIGTÖvrigt02/01/2012

Bostadsrättsförenings rätt att rensa ut övergivna cyklar

Hej! Vad får man göra i en bostadsrättsförening med cyklar som ser "övergivna" ut? Känns inte helt rätt att bara sätta upp en lapp att man slänger cyklar inom en viss tid som inte är märkta med namn. Mvh Birgitta

Lawline svarar

Hej! Äganderätten till cykeln är inget som släcks ut bara för att föreningen vill rensa ut i förråd eller liknande. Däremot har föreningen ofta ett berättigat intresse av att rensa ut av brandsäkerhetsskäl eller bara rent utseendemässigt. Enligt lagen om hittegods ( https://lagen.nu/1938:121 ) har dock föreningen rätt att rensa ut kvarglömda cyklar under förutsättning att de anmäler att de har tagit hand om cyklarna till polismyndigheten samt vårdar cyklarna väl. Om ingen kräver tillbaka cykeln inom tre månader eller om det kan antas att den personen har uppgivit sin rätt så tillfaller cykeln föreningen. Att bara låta bli att märka upp cykeln bör inte kunna räcka för att uppfattas som att ägaren har uppgivit sin rätt enbart för att han låter bli att märka cykeln. Föreningen får bara ta cyklar som är kvarglömda och det bör närmast vara en förutsättning att ett meddelande har gått ut till alla boende om att utrensning kommer ske. Om föreningen inte har sett till att alla får reda på avsikten kan föreningen knappast hävda att de ansåg att cykeln var kvarglömd.
Olle LindbergRådgivare