Använda annat än kvitto som bevis för köp av vara

Hej! Jag har en fråga. Jag såg på plus idag där de ställde frågan om man fick reklamera/byta utan kvitto? Svaret var Ja! om man kunde bevisa att köpet hade skett till just mig genom en tex kontoslipp. Är det att likställa med ett "fördjupat kontoutdrag"? På ett "fördjupat kontoutdrag" syns ju belopp, dag, kortnummer och även verifikationsnummer som även företaget kan titta upp i deras bokföring.Är det tillräckligt bevisat? Eller har jag fattat saken fel?

Lawline svarar

Hej Kristin, Utgångspunkten i svensk rätt är fri bevisprövning, se rättegångsbalken (RB) 35:1 https://lagen.nu/1942:740 Om du vill reklamera fel i en vara måste du bevisa att du köpt varan hos köparen. Detta sker vanligen med ett kvitto men kan lika gärna ske med ett kontoutdrag eller ett vittne. Domstolen skall beakta alla bevisen enligt RB 35:1. Då affären vet att du i slutändan kan gå till domstolen för att få din sak prövad accepterar de kontoutdrag som bevis. De kan till och med acceptera vittnen eller annan bevisning. Sammanfattningsvis kan du förete allt som bevisar att du köpt varan hos dem. Med vänliga hälsningar,
Victor BjörklundRådgivare