Skatteskuld

Vad hander om man har en skatteskuld fran en forsaljning av lagenhet och varit bosatt i USA. Kan indrivning ske, vad hander om man vill aka till Sverige for att halsa pa?

Lawline svarar

Hej! Om Skatteverket inte får sina pengar har de rätt att via kronofogdemyndigheten utmäta din egendom för att få täckning för sin fordran. Huvudregeln är att de ska delge den som har en skuld, gäldenären, innan utmätning sker. Detta kan dock underlåtas i de fall då gäldenären inte är anträffbar - exempelvis då gäldenären är bosatt utomlands. Indrivning kan således ske trots att du befinner dig utomlands förutsatt att du har egendom i Sverige. För det fall du enbart har egendom i USA kan det vara möjligt för den svenska kronofogdemyndigheten att få hjälp av motsvarande myndighet i USA för att driva in fordran, huruvida det är möjligt torde dock vara beroende av avtal mellan USA och Sverige. Om du reser till Sverige har kronofogden möjlighet att delge dig - för de fall de inte redan gjort den. Men som tidigare nämnts kan utmätning ske även utan delgivning. Vänligen,
Elin SchmidRådgivare