Utgör sammanblandning av lösgodis skadegörelse?

Hej! Idag var jag på Ica och plockade en stor påse med lösgodis men ångrade mig sedan och ställde ifrån mig påsen... när jag sedan kommer ut på parkeringen kommer en man fram till mig som visar en id-bricka och säger att han är en butikskontrollant och vill att jag följer med in för att prata... Jag fattar ingenting...? Han tar mina personuppgifter och går igenom min väska och mina jackfickor utan att hitta något annat än plånbok och nycklar. Vad har jag gjort? Frågar jag och får till svar att jag anmäls för skadegörelse för lösgodiset som nu är "förstört". Han menar också att han tyckte jag gick runt och betedde mig konstigt i butiken... Vi pratar lugnt en stund och jag säger att jag kan betala för godiset i påsen vilket jag också gör. Okej säger mannen men jag skriver ändå en polisanmälan om skadegörelse. Min fråga är nu vad jag döms för? Jag har ju betalt för det han menar att jag skadat... Skulle ärendet kunna läggas ner eller får jag en prick i brottsregistret? Känner mig så ledsen för detta och vill bara vara glad, känna julstämning och baka pepparkakor som jag hade planerat att göra idag... Hoppas ni kan svara på min fråga!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att man ska kunna dömas för brottet skadegörelse krävs: 1. Att man har förstört eller skadat egendom (fast eller lös) 2. Att gärningen inneburit men för annans rätt till egendomen (t.ex. ekonomisk skada) Om dessa förutsättningar är uppfyllda kan man dömas för _skadegörelse_till böter eller fängelse i högst ett år. Att rubricera blandandet av olika sorters godis i en påse (som sedan kvarlämnas i butiken pga att kunden ångrar sig) som skadegörelse är enligt min mening inte rimligt. Här man kan jämföra med ett uttalande som gjorts i lagkommentaren till "skadegörelseparagrafen" (12 kap. 1 § brottsbalken). Där sägs att det men som åstadkommes inte får vara allt för obetydligt eller tillfälligt. En fläck, som utan svårighet kan avlägsnas, utgör sålunda inte sådant men som förutsätts för att skadegörelse skall anses föreligga. Att anbringa en sådan fläck kan inte anses vara att skada saken. Jag menar att detta exempel likväl skulle kunna användas i ditt fall. På samma vis som fläcken kan avlägsnas kan godiset enkelt sorteras in i respektive låda igen och på så vis kan inte någon skada sägas ha drabbat ägaren. I vilket fall har gärningen inte inneburit något men för annans rätt till egendomen eftersom du nu betalt för godispåsen. Du behöver alltså inte vara orolig för att dömas för skadegörelse. Ärendet kommer med största sannolikhet att läggas ned och du kommer inte att få någon "prick" i brottsregistret. Hoppas att du har fått svar på dina frågor och att du får en god jul! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare